Försäljning

10 Tips För Bättre Försäljning Via Hemsidan

on

Som personlig tränare med egen verksamhet är det extra viktigt att få trafik till medier där du är verksam. Dina profiler och sidor på internet är en del av ditt ansikte utåt och hjälper dig att skapa intresse för just din verksamhet. Väl där vill du intressera besökaren, få dem att klicka på olika sidor och läsa text du skrivit. Allt för att generera nya kunder och slippa söka upp dem själv. Hur många besökare resulterar i någon form av inkomst för dig?

Det är aldrig så enkelt som man tror att omvandla besökare till kunder, speciellt inte via en blogg eller en hemsida. Först måste man få besökare, efter det måste man skapa ett intresse hos dem för sin sida, därefter vill man gärna att de ska klicka runt och utforska sidan.

När de väl är där och utforskar din hemsida så hamnar de lätt på din flik där du beskriver vad du erbjuder och vad det kostar. Låt oss säga att de har kommit så långt. Hur många utav alla dina besökare är det som faktiskt väljer dig som personlig tränare?

Det finns tusen och åter tusen anledningar till de olika val besökare gör och alla val påverkar din verksamhet och hur framgångsrik du kan bli. Att göra en attraktiv, snygg och välutformad hemsida är inte alltid så lätt, men när du driver din verksamhet via din hemsida så är det extremt viktigt att den är byggd på en bra sätt.

  1. Första intrycket – Precis som på en intervju för ett jobb så är det viktigt att tänka på dina kunders första intryck. Ser hemsidan bra ut? Är den väl utformad med enkel navigation? Fungerar alla länkar? Är den uppdaterad och i tiden eller utdaterad och gammal?
  2. Färger och bilder – Hur är det estetiska på hemsidan, är den tilltalande eller ser den tråkig och grå ut? Vad har du för bilder på hemsidan? Är de i linje med vad du erbjuder och vem du är?
  3. Text och siffror – Hur mycket text har du? Ingen har tid eller vill läsa en vägg med text. Står det kort och koncist i texten vad du gör, varför de ska välja dig som personlig tränare och vad de får ut utav att välja dig? Ingen vill ha ett pris upptryckt i ansiktet direkt när de kommer till en sida. Presentera priset så sent som möjligt. Visa dem istället allt de får när de väljer att samarbeta med dig, när de sedan kommer till priset så ska det vara värt det oavsett nivå.
  4. Målgrupp – Har du en specifik målgrupp du arbetar mot? Är hemsidan i linje med den målgruppen? Är bild, text och design riktad mot dem som du vill ha som kunder?
  5. Less is more – Precis som vi beskriver ovan så är det viktigt att hemsidan är tydlig, rak och enkel. Du vinner inget på att försöka få in så mycket information som möjligt på så få sidor som möjligt. En luftig, tydlig och kortfattad hemsida genererar mer troligt intresse och kunder än en som är rörig och plottrig.
  6. Ingjut förtroende – En oerhört viktig aspekt är om dina besökare får förtroende för dig eller inte. Ingen signar upp sig på vare sig nyhetsbrev eller coachning om de inte litar på dig. Det är kul att lägga in skämtsamma saker och roliga bilder, men tänk på att allt är intryck  till dina potentiella kunder.
  7. Testa dig fram – Marknadsföring och försäljning är i konstant utveckling. Det som stämmer idag kanske inte riktigt är sant om ett halvår. Därför bör du testa dig fram med din hemsida eller blogg, byt en bild, skriv om en text, ändra en färg eller en design.
  8. Flikar och ikoner – Vill du få besökare att gå till en viss flik eller trycka på en viss ikon? Gör så att de fångar läsarens ögon och lät dem gärna stå ut litegrann.
  9. Freebees – Var inte rädd för att dela med dig av dina kunskaper och insikter. En besökare som blir intresserad av något du skrivit är en nöjd besökare och kommer mer troligt tillbaka för att läsa mer vid ett annat tillfälle, så se till att uppdatera kontinuerligt.
  10. Mät – I den mån du kan, se till att med jämna mellanrum mäta viktiga parametrar. Hur många besökare har du i veckan? Hur många anmäler sig till ditt nyhetsbrev eller anmäler sig som följare i veckan? Hur många mailar dig om att de är intresserade av en gratis konsultation? Hur många som besöker din hemsida hör av sig till dig och vill ha dig som personlig tränare? Genom att mäta statistik och flöden så går du inte miste om något. Du ser med enkelhet trender och kan justera nödvändigheter vid behov, istället för att tappa potentiella kunder längs vägen för att du famlar i mörkret.

About Oskar Nätt

Oskar är webbredaktör för Personal Trainer Magazine sedan 2015. Studerar försäljning och marknadsföring och har tidigare arbetat med Iron Man Magazine.

Recommended for you

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *