Nutrition

Bör Du Endast Dricka När Du Är Törstig?

on

Kroppen utgörs till stora delar av vätska, vätska som transporterar, vätska som fungerar som smörjmedel och vätska som reglerar temperatur. Det är alltså av yttersta vikt att vi förser kroppen med tillräcklig mängd vätska varje dag, för att vi ska få de bästa möjliga förutsättningarna att studera, arbeta, orka med fritidssysslor, träna och generera ny ork. Hur pratar du om vätskeintaget med dina klienter?

Många av klienterna blir pushade till nivåer de aldrig trodde att de kunde nå av er personliga tränare. Om intresset har väckts så fortsätter de ofta utmana sig själva även efter ert samarbete har avslutats. Kroppen behöver alltså rejält med återhämtning, näring och vätska för att kunna prestera och framför allt kunna fortsätta prestera på en bra nivå långsiktigt.

Hur bör man då tänka kring vätskebalans och vätskeintag? Bör man endast dricka när man är törstig? Hur bör man dricka under en hel dag som innehåller ett eller flera träningspass?

En optimal start på dagen, tillsammans med frukosten, kan vara ett stort glas vatten med en tesked salt och lime eller citron efter egen smak.

Kroppen är naturligt uttorkad på morgonen och behöver vätska direkt, saltet bidrar till elektrolytbalansen och citrusfrukterna har positiva effekter på pH-nivåerna, eftersom citrusfrukter har en alkalisk metabolisk effekt genom dess näringsrika innehåll.

Oavsett om du arbetar, studerar eller är föräldraledig så är det bästa och enklaste sättet att få i sig en bra mängd vätska under dagens alla vakna timmar, att ha med sig en behållare som du använder vid behov.

Att under hela dygnet hålla vätskebalansen på en bra nivå bidrar inte bara till att du ger kroppen de bästa möjliga förutsättningarna att prestera när den behöver, utan du bidrar även till välmåendet långsiktigt.

Vätskan transporterar blod, syre, hormoner och näringsämnen till kroppens vävnader och skickar överskotts- och slaggprodukter från celler till njurar och levern. Vätskan fungerar även som smörjmedel för dina leder och vävnader, samt reglerar din kroppstemperatur genom svettning vid överhettning.

Det finns alltså ingen anledning att fuska med vätskeintaget. Kroppen kommer syna dig direkt och du kommer att förlora omgången, ibland utan att ens fått spelat klart.

När det kommer till mängden vätska så är behovet individuellt varierande. Större kroppar behöver högre intag, vissa svettas mer än andra och en del upplever större törst än andra. Generellt brukar en vuxen person, som äter och dricker förhållandevis normalt och varierat, få i sig omkring 2-3 liter vätska per dag.

Detta är fullt tillräckligt om du har en vilodag, men om du har ett tungt träningspass inplanerat så bör du fylla på med omkring 0,5 liter vatten cirka 2 timmar innan passet, för att kroppen ska hinna ta upp vätskan. 15-20 minuter innan kan du fylla på med ytterligare ett par få deciliter, exempelvis i samband med ditt intag av BCAA.

Det finns de som inte dricker alls mycket under tiden som de tränar och de finns de som hinkar i sig litervis. Det är varken rätt eller fel, vad som funkar bäst beror helt på hur mycket man svettas och hur törstig man är. Är du törstig, drick, svettas du mycket, drick. Du behöver dock inte överkonsumera, ett par munnar vatten för att förhindra överhettning räcker.

Med bra vätskeintag orkar kroppen alltså prestera på en högre nivå under en längre tid.

About Oskar Nätt

Oskar är webbredaktör för Personal Trainer Magazine sedan 2015. Studerar försäljning och marknadsföring och har tidigare arbetat med Iron Man Magazine.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *