Nutrition

En Diet Är mer Än Bara Deff Eller Bulk

on

Det finns många som associerar ordet diet med grå mat, ris & kyckling och inget utrymme för något som smakar sött eller gott någonsin. Konstigt kan man tycka då det enda som sätter gränser är din egna förmåga att laga mat och om du har lite koll på ditt dagliga intag. Hur mycket dietar du på ett år?

En diet kan vara allt ifrån en speciell kosthållning av religösa skäl till en speciell kosthållning av hälsoskäl, men det kan också vara en generell kosthållning, ditt samlade intag och dina matvanor.

Det finns alltså inget som säger att en diet måste vara för att gå ned eller upp i vikt, en diet kan du gå på för att det gynnar ditt intresse, för att du vill eller för att du av exempelvis etiska skäl inte vill äta några specifika produkter.

Flera ursäkter finns det för att slippa bry sig om vad man stoppar i sin egna kropp, jag hade bråttom, jag kan inte laga mat, jag hinner inte laga matlådor eller att det är bara sådana där bodybuilders som behöver ha koll på sitt matintag.

Det är sant att man inte behöver ha stenkoll på sitt intag, man behöver inte väga och räkna, men ända sedan västvärlden började massproducera mat i olika former och snabbmatskedjor började dyka upp för att de ganska snabbt insåg att de kunde livnära sig på att människor verkar ha mer och mer bråttom att skynda sig igenom livet så har det blivit väldigt tydligt att vi tenderar att överdriva vårt matintag nästan varje dag.

Faktum är att om du avsätter en stund endast en dag i veckan till matlagning och planering av matlådor så sparar du enorma mängder tid. Att laga mycket mat på en gång och portionera ut det i matlådor som du sedan kan värma på tillåter dig att fixa din lunch eller middag på bara ett par minuter vid ett senare tillfälle.

Det är ekonomiskt, tidssparande och hälsosamt, du tillåter dig själv att spara pengar som du senare kan ha till en semester, du kan spendera mer tid med vänner eftersom du inte lägger flera timmar i veckan på att laga mat och du begränsar ditt matintag till en hälsosam nivå.

Investera i dig själv genom att lära dig mer om matlagning, ge dig själv en chans och våga prova. Det finns hundratusentals recept och videos på internet till din hjälp och du kan få reda på i princip vad du än funderar på genom en sökmotor idag.

Att dieta innebär inte tråkig mat i en låda, det innebär att du har kontroll över vad du matar din kropp med, att du ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv och att du lättare kan planera veckan som kommer.

  1. Se över ditt dagliga behov av intag.
  2. Hitta råvaror som du tycker om.
  3. Lägg lite tid på att hitta spännande recept som du gillar.
  4. Våga prova att laga nya maträtter.
  5. Skaffa matlådor.
  6. Bestäm en dag i veckan då du kan laga en större mängd mat.
  7. Tillaga flera råvaror samtidigt och utnyttja både spis och ugn.
  8. Dra på din bästa lista på Spotify och kör hårt!

About Oskar Nätt

Oskar är webbredaktör för Personal Trainer Magazine sedan 2015. Studerar försäljning och marknadsföring och har tidigare arbetat med Iron Man Magazine.

Recommended for you

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *