Nutrition

Skapa Tid För Dig Själv Med Matlådor

on

Att få veckans alla göromål gjorda med jobb, skola, partner, barn, husdjur, tvätt, mat, hobbys och annat kan vara både pressande och stressigt. Det krävs disciplin och bra planering och utrymme för oväntade händelser. Hur styr du upp veckans alla sysslor så att det funkar med din vardag?

Många tränande tar planering och schemaläggning av göromål till en helt ny nivå. För att hinna träna, återhämta sig tillräckligt, äta rätt och ha ett privatliv så krävs det en rejäl skopa självkontroll, disciplin och karaktär.

Hur gör du för att få ihop en plan som håller?

Nummer ett är att se över hur dina veckor ser ut, har du jämn sysselsättning eller är det olika dag för dag? Vilka dagar hinner du träna på och ungefär hur länge för att få jobbet gjort? Nästa del är att se över ditt privatliv, funkar det med ditt träningsupplägg, dagarna och timmarna du vill avsätta för träningen?

Hur kan du justera ditt upplägg för att det ska passa så bra som möjligt med ditt privatliv? Kanske behöver du förlägga din träning på morgonen, kardion till och från jobbet på cykel eller korta ner dina pass och göra dem mer intensiva. Du behöver även kolla så att det funkar med dina andra sysslor så som eventuella barn och husdjur naturligtvis.

En bestämd dag för tvätt och matförberedelser är också att rekommendera. Ju mer du kan förbereda dig i förväg desto mer tid har du att lägga på annat i veckan. En liten sak du exempelvis kan göra är att se till att ha packat din väska för nästa dag redan på kvällen innan du går och lägger dig.

När det kommer till matförberedelser så har du mycket tid att spara, framförallt för vardagarna. Börja med att skaffa dig en uppfattning om vilken nivå av intag du behöver lägga dig på. Därefter är det dags att planera dina måltider utefter vad ditt mål är med din träning.

Hitta ingredienser från bra källor som du behöver och vill inkorporera i ditt upplägg med maten. Se till att det finns gott om plats i ditt kylskåp och din frys innan du går och handlar, du kommer verkligen att behöva platsen till färdiga matlådor.

Väl hemma med alla produkter du behöver för att göra planerat antal matlådor så försöker du tillaga flera saker samtidigt. Ibland ryms inte stora kokkärl och stekpannor på spisen samtidigt, då är ugnen ett utmärkt alternativ. Kan du dessutom använda en mikrovågsugn för tillagning av någonting så är det också ett bra alternativ.

Hur många dagar du väljer att fixa matlådor till är helt upp till dig och vilka möjligheter du har att tillaga och förvara dem. En bra början är att göra enkla rätter med goda kryddor för endast ett par dagar bara för att testa, till exempel tre dagar till att börja med. Därefter kan du testa fem dagar och sen gå på veckans alla sju dagar.

En svårighet, om du inte är en van matlagare, är att laga större mängder mat och fortfarande få det att smaka gott. Smaka därför av med jämna mellanrum när du lagar storkok. Efterhand kan du utveckla och till och med förbereda mellanmål.

Det kanske inte alltid är så sexigt med matlådor, men du kommer märka av att det kan vara väldigt skönt att komma hem efter en lång dag och slippa behöva laga mat. Du värmer bara på din förberedda matlåda och vips så har du middag klar på 5 minuter.

About Oskar Nätt

Oskar är webbredaktör för Personal Trainer Magazine sedan 2015. Studerar försäljning och marknadsföring och har tidigare arbetat med Iron Man Magazine.

Recommended for you

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *