Försäljning

Vilken Nytta Ger Du Som PT Till Kunden?

on

Många nyutbildade tränare som kommer ut på marknaden idag är entusiastiska, de gillar träning och att få möjligheten att kunna arbeta med en hobby verkar väldigt spännande och upplyftande. Tyvärr är det många som misslyckas. dels för att det är svårt att hitta klienter, men också för att de saknar utbildning inom vissa områden. Tycker du som utbildad PT att din utbildning inom försäljning och marknadsföring har varit tillräcklig?

Det är svårt att ta in dessa enorma områden på en intensivkurs, speciellt när kursen innehåller ytterligare stora områden som träning, hälsa, övningar, anatomi, nutrition med mera. Förutom faktisk kunskap ska du dessutom leverera bra samtal med kunder som har specifika frågor om sig själva, dig och det du har att erbjuda. Inte alltid lätt att få till orden på ett bra sätt och i säljande syfte dessutom.

En bra metod som hjälper dig att beskriva dina erbjudanden för dig själv och dina kunder är att analysera dina erbjudanden på tre plan, egenskaper, fördelar och innebörd.

Egenskaper är exempelvis att träning med dig som PT finns tillgängligt online i form av onlinecoachning eller via en app i mobilen, kostschema kan kunden få skräddarsytt utefter dennes egna behov och preferenser och personlig uppföljning kan exempelvis kunden få genom skype, google hangouts etc.

Fördelarna av egenskaperna är att allt material finns tillgängligt online, klienterna kan spara det och använda det vid ett senare tillfälle. Eftersom det finns online kan de också plocka fram materialet vid behov. Klienten kan dessutom ha en coach som befinner sig på annan ort, de slipper resa för att få information och kan nås öga mot öga via applikationer som är tillgängliga i mobilen. Andra fördelar är att kostschemat kan anpassas för vilken allergi som helst eller mot föredragna råvaror.

Innebörden handlar om vad själva nyttan med erbjudandet är för kunden. Vad är lösningen? De största nyttorna när det kommer till personlig träning är expertis inom området tillsammans med exklusiv tid mellan dig och din tränare. Klienten slipper instudera sig själv och kan få den essentiella informationen direkt till sig, paketerat i ett bra format skräddarsytt efter deras preferenser. Det handlar alltså om vilken innebörd ditt specifika erbjudande har för kunden, vad är nyttan i det för dem?

Egenskaper, fördel och innebörd är alltså ett ypperligt sätt för dig som personlig tränare att definiera vad det är i dina erbjudanden som kunderna vill ha. Vad nyttorna är för dem och vad det har för innebörd.

I dina samtal med potentiella kunder kan du använda nyttorna i ett säljande syfte. Om kunden frågar dig vad du har att erbjuda dem så kan du, om du har förberett dig genom att definiera ovanstående, lyfta fram innebörden och nyttorna för kunden, vad som skapar värde för dem.

 

About Oskar Nätt

Oskar är webbredaktör för Personal Trainer Magazine sedan 2015. Studerar försäljning och marknadsföring och har tidigare arbetat med Iron Man Magazine.

Recommended for you

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *